Benda-benda purba lebih canggih dari zaman sekarang

Penemuan saintis dan ahli arkeologi sejak beberapa tahun kebelakangan ini seolah-olah menafikan tanggapan umum yang dunia silam adalah dunia mundur, tidak bertamadun serta belum terdedah kepada teknologi. Malah, saintis kini semakin kebingungan memikirkan penemuan artifak purba menjurus kepada kenyataan yang keadaan dunia kuno sebenarnya sudah begitu maju dari segi sains dan teknologi malah mungkin lebih futuristik daripada zaman sekarang!

Kenyataan itu memang sukar dipercayai tambahan pula kita dimaklumkan yang era perkembangan sains dan teknologi hanya bermula sekitar 200 lalu malah teknologi komputer berasaskan elektronik saja hanya bermula sekitar 1940. Akan tetapi, artefak purba serta catatan kuno yang ditemui saintis menceritakan sebaliknya - masyarakat zaman purba sudah memiliki teknologi hebat serta maju dalam pelbagai bidang terutama sains. Bagaimanapun, atas sebab tertentu yang masih menjadi misteri, zaman purba yang serba canggih dan futuristik itu akhirnya lenyap sehingga dunia kembali menjadi mundur, tidak bertamadun dan jauh daripada perkembangan teknologi.

Sehinggalah kira-kira 200 tahun lalu, manusia kembali meneroka rahsia sains dan dunia sekali lagi melangkah ke arah perkembangan teknologi. Berikut adalah antara penemuan teknologi silam yang menunjukkan seolah-olah dunia purba lebih maju atau menyamai kemajuan teknologi ketika ini:


Penemuan bateri dari Baghdad, Iraq

[Image: battery4.jpg]
Pada 1930, ahli arkeologi Austria, Dr Wilhem Konig yang menjalankan kerja mencarigali di daerah Khujut Rabula, dekat Baghdad; menemui suatu objek aneh tertanam di tapak itu. Objek itu terdiri daripada silinder tembaga, batang besi serta aspal yang disusun dalam sebuah bekas tanah liat seperti tempayan kecil setinggi 14 sentimeter (sm) dan berdiameter lapan sm.

Penyelidikan lanjutan mendapati objek aneh itu ternyata berfungsi seperti bateri malah bateri kuno itu dianggarkan berusia 2,000 hingga 5,000 tahun lalu! Penemuan menggemparkan itu secara tidak langsung mencabar sejarah berikutan bateri dikatakan pertama kali dicipta pada 1800 oleh Count Alessandro Volta. Penemuan itu juga secara tidak langsung menunjukkan masyarakat purba yang wujud 5,000 tahun lalu sudah menemui tenaga elektrik sekali gus ‘menafikan’. Michael Faraday sebagai individu pertama menemui induksi elektromagnetik dan hukum elektrolisis pada 1831. Uji kaji mendapati bateri kuno itu mampu menghasilkan tenaga elektrik antara 1.5 volt hingga dua volt.

[Image: antikythera-mechanism2.jpg?w=300&h=224]
Kalkulator kuno.

Pada 1901, penyelam di perairan pulau Antikythera, Greece menemui artifak berusia lebih 2,000 tahun dari sebuah runtuhan dasar laut. Artifak menyerupai jam itu dikaji penyelidik, Derek J De Solla Price dan didapati ia berfungsi sebagai ‘kalkulator’ yang menghitung pergerakan bintang dan planet.


Reaktor nuklear berusia dua juta tahun.

[Image: gabon-natural-nuclear-fission-bg.jpg]
Pada 1972, sebuah reaktor uranium yang sudah wujud sejak dua juta tahun lalu ditemui di Oklo di Republik Gabon, Afrika. Kajian reka bentuk dan struktur lombong purba itu mendapati ia dapat mengekang radioaktif daripada tersebar malah teknologi reaktor dan kaedah digunakan pada zaman purba itu jauh lebih canggih daripada kaedah reaktor nuklear digunakan pada zaman kini.
Penemuan itu menimbulkan persoalan sama ada manusia pada dua juta tahun lalu sudah menguasai teknologi atom dan menggunakan sumber nuklear sama ada sebagai sumber tenaga untuk kegunaan harian atau peperangan.

Kanta optik Di lokasi sama dengan penemuan bateri kuno di Baghdad, Iraq; turut ditemui kanta optik purba yang dihasilkan kira-kira 2,200 tahun lalu. Kanta purba sebesar kira-kira dua ibu jari itu dijumpai dengan bahagian kacanya sedikit retak. Sebelum penemuan menggemparkan itu, kanta dikatakan pertama kali dihasilkan di Eropah pada abad ke-16. Bagaimanapun penemuan kanta kuno itu menunjukkan masyarakat purba sudah lama mengetahui kaedah menghasilkan kanta serta mengaplikasikannya dalam kehidupan.

Jantung buatan
Di dada kiri mumia anak lelaki dalam sebuah piramid Mesir, penyelidik menemui jantung buatan. Sejarah ilmu perubatan pada masa kini memperlihatkan jantung buatan hanya dihasilkan beberapa puluh tahun lalu tetapi penemuan itu memungkinkan jantung buatan sudah dihasil dan dipasang pada 5,000 tahun lalu.

Robot
Pada zaman pemerintahan Kaisar Mu (976 hingga 922 SM) di China, pencipta berbakat, Ma Daifeng menghasilkan aplikasi robotik yang dibina tetapi berasaskan mekanisme mekanikal. Robot yang dibina dapat bernyanyi dan menari seperti manusia, membawa peralatan kepada tuannya selain mempunyai organ tubuh seperti tulang, otot, sendi, kulit dan rambut. Turut dicipta Ma Daifeng pada zaman berkenaan adalah alat merekod jarak perjalanan selain aplikasi untuk industri kilang yang mampu bekerja tanpa kawalan manusia.

[Image: 2007-1-14-prehist-10.jpg]
Ini adalah foto fosil. Ini adalah foto fosil tapak kaki manusia, yang bikin aneh manusianya memakai sepatu dan ditemukan di lapisan trilobite yang berumur 250 juta tahun! Sesuatu yang mustahil dan sulit diterima akal sihat. Mungkinkah di zaman trilobit sudah ada manusia moden, berkasut kesana kemari. Padahal menurut ahli, manusia purba mulai muncul jauh setelah jaman trilobite ini. Tapi fosil ini nyata dan ditemukan secara tak sengaja oleh William J. Miester yang niat awalnya memang ingin mencari fosil trilobite.


cd purba

[Image: c-d.jpg?w=300&h=259]
Sebuah CD ROM Purba Menurut ahli antropologi forensik terkenal, ini adalah Compact Disc dari Empayar Byzantine kuno, sekitar 573 AD.


bola prasejarah

[Image: bola2.jpg]
Di Kosta Rika, ditemukan banyak sekali bola-bola batu aneh dari bahan granit dalam berbagai ukuran. Dari yang sebesar buah jeruk hingga yang berukuran raksasa, berdiameter lebih dari 2,15 meter. Benda-benda ini hingga kini belum banyak diketahui asal-usulnya, kecuali bahwa keberadaannya sudah ada sejak pendaratan pertama kali Christopher Columbus (1502) di Kosta Rika. Setiap benda dibuat dengan sangat halus membentuk bola sempurna dan terdapat guratan-guratan yang membentuk suatu pola (petroglyph) aneh pada lapisan luarnya. Petroglyph itu ternyata ada yang mirip dengan rangkaian gugusan bintang, sehingga diduga ada kaitannya dengan keperluan astronomi pada masanya. Bola-bola misterius ini kini sebagian besar disimpan di Costa Rican National Museum, San José.

Di Wonderstone Silver Mine, yang terletak di dekat kota Ottosdal, Afrika Selatan, juga telah ditemukan ratusan benda aneh berbentuk bola metalik (campuran besi dan nikel), masing-masing berdiameter 1 - 4 inci. Keseluruhannya terdapat dua tipe, yaitu tipe bulat padat kebiruan dan lainnya adalah tipe yang memiliki lubang berisi sejenis spons berwarna putih. Usia lapisan batuan pertambangan dimana ditemukan benda-benda ini adalah sekitar 3.000.000.000 tahun. Pada 1881, seorang ahli geologi bernama H. Stopes menemukan sebuah benda aneh berbentuk bola yang pada salah satu sisinya terukir gambar seperti wajah manusia. Benda ini terpendam dalam lapisan tanah dari era Pliocene (1.600.000 s.d 5.300.000 tahun yang lalu) di Inggris.


tengkorak purba ada bekas tembak

[Image: tengkorak1.gif]
Pada 17 Juni 1921, Tom Zwigelaar menemukan sebuah tengkorak manusia purba yang kemudian dikenal sebagai Broken Hill Skull di Kawbe, Zambia (Rhodesia Utara). Para ahli mengidentifikasikan bahwa tengkorak ini berusia antara 125.000 - 300.000 tahun. Diduga berkait dengan jenis Homo Heidelbergensis, nenek moyang Neanderthal di Eropa. Arthur Smith Woodward (1864-1944) yang kemudian menerima temuan ini untuk diteliti menggolongkannya ke dalam jenis baru yaitu Homo Rhodesiensis. Namun yang kemudian mengherankan para ahli adalah perihal lubang kecil berdiameter 8 mm yang menembus kedua sisi tengkorak tersebut, karena hanya mungkin terjadi oleh sebuah tembakan peluru dengan kecepatan sangat tinggi dan terjadi ketika manusia purba ini masih hidup. Kesimpulan ini diperkuat oleh hasil penelitian otoritas forensik Jerman. Ini berarti sudah ada alat tembak berteknologi tinggi pada masa Palaelolithik Afrika tersebut. Tengkorak manusia purba berlubang tembak ini kini disimpan di British Museum, London.

Benua Afrika termasuk area yang banyak ditemukan sisa peninggalan manusia purba dalam bentuk kerangka. Pada 11 Juli 2001, Michel Brunet dari University of Poitiers, Prancis melaporkan penemuan tengkorak hominid, manusia purba tertua yang pernah ditemukan, berusia antara 6.000.000 - 7.000.000 tahun dari Chad dan digolongkan ke dalam jenis baru, Sahelanthropus Tchadensis (Toumaë). Daniel Lieberman, profesor antropologi dari Harvard University setuju bahwa temuan tengkorak ini termasuk hominid dengan bentuk muka (kecuali bagian tempurung otak)
menyerupai genus Homo.

tiang besi anti karat di India

Di India, terdapat sebuah tiang besi kuno yang paling tidak berusia 1.600 tahun lebih, terletak di pusat Masjid Quwwat Ul-Islam pada situs bersejarah Mehrauli, New Delhi. Besi ini sangat padat, berukuran panjang 23 kaki 8 inci serta berdiameter 12,5 inci pada bagian atas dan 16,4 inci pada bagian bawahnya. Vincent A. Smith, seorang ahli sejarah dari Inggris pada tahun 1897 telah mencoba mempelajari tiang besi ini, namun ia menemukan dua keterangan dari masa yang berbeda pada tiang tsb. Jika pada bagian atas tiang menunjukkan monumen kemenangan Raja Chandra II (dari Dinasti Gupta) namun pada bagian bawahnya mengemukakan tentang Raja Anang Pal II (dari Dinasti Chauhan) yang memerintah India Utara pada akhir abad ke-11. Hal inilah yang membingungkan para ahli untuk dapat memastikan, selain memperkirakan bahwa usia tiang besi ini paling tidak adalah 1.600 tahun lebih. Di kalangan masyarakat lokal India (Hindu) sendiri, menurut Dr. Munish Chandra (arkeolog senior India) umumnya percaya bahwa tiang besi itu adalah gada peninggalan Bima dari keluarga Pandawa (mitologi Mahabharata). Telah berkembang pemikiran di kalangan para ahli berdasarkan bukti-bukti temuan baru bahwa bangunan piramida kuno di Giza mungkin bukan dibuat oleh firaun Mesir, tetapi sudah ada jauh dari masa sebelumnya. Firaun Mesir lalu memperbaiki sebagian dan menjadikan fungsinya sebagai makam. Maka bisa jadi perbedaan masa antara keterangan di bagian atas dan bagian bawah tiang besi kuno itu terjadi oleh hal yang serupa.

Karena heran pada fenomena tiang besi kuno tersebut, yang mampu bertahan dari karat dalam jangka waktu yang sangat lama maka Sir Alexander Cunningham, seorang arkeolog dari Inggris membuat analisis kimia dan akhirnya menemukan bahwa ternyata tiang besi tersebut telah dibuat dari bahan besi sangat murni, dengan kadar 99,9%. Hal ini makin mengherankannya, karena kenyataannya, teknologi metalurgi modern belum ada yang sanggup menghasilkan karya besi dengan kadar setinggi itu. Peradaban kuno lainnya yang mampu mengolah besi dengan kadar setinggi itu adalah Bangsa Dacian (Albania, Romania).

runtuhan ba'albek

QS 37:125 (Ash Shaaffaat),
“A tad'uuna ba'law wa tadzaruuna ahsanal khaaliqiin”.
Apakah kamu menyembah ba'al dan kamu tinggalkan sebaik-baik Pencipta?

Ba'albek, atau “kota Ba'al” (nama dewa kaum Phoenician) adalah sebuah kota yang terletak 86 km dari Beirut, ibukota Lebanon. Di kota inilah terdapat peninggalan sejarah penting namun juga misterius, berkaitan dengan ukuran dan berat batu utuh yang digunakan sebagai bahan bangunan kuil-kuil Romawi kuno di sana. Batu-batu bangunan itu demikian besar bila dibandingkan dengan ukuran manusia modern. Dibentuk dengan halus dan rapi sebagai bagian-bagian bangunan yang megah dan artistik. Namun hal yang paling mengherankan adalah benda seberat itu ternyata telah mampu pula dibentuk dan disusun sedemikian rupa, sedangkan pada era kini pun masih terlalu berat untuk dapat diangkat oleh beberapa crane besar sekaligus. [Ket. Gbr: penemuan goresan-goresan mirip hasil gergaji listrik pada salah satu bagian pondasi batu Piramid Giza, Mesir].

Di sebelah selatan Ba'albek, terdapat lokasi bekas penggalian yang tampaknya merupakan tempat untuk pemotongan batu-batu besar bahan bangunan kuil tersebut. Di tempat ini pula, ditemukan sebuah balok batu raksasa (foto samping) dan telah berada di sana sejak pemotongannya, lebih dari 2.000 tahun yang lalu. Balok batu ini dinamakan “Stone of the Pregnant Woman” dan dinyatakan sebagai batu olahan terbesar di dunia. Berukuran 21,5 m x 4,2 m dengan berat diperkirakan mencapai 1.500 ton.

Berdasarkan sejarah, pada mulanya, Ba'albek dihuni oleh kaum Phoenician sampai kemudian diduduki oleh Bangsa Yunani pada 323 - 64 SM yang lalu mengubah nama kota ini menjadi “Heliopolis” (kota matahari). Tahun 64 SM, kota ini menjadi koloni Romawi (Colonia Julia Augusta Felix Heliopolitana) pada masa pemerintahan Julius Caesar. Dalam masa pendudukan Romawi inilah kuil-kuil berbahan batu raksasa tersebut dibangun. Didedikasikan untuk dewa bangsa Romawi kuno, Jupiter.

Tamadun Maya lenyap

[Image: maya_forestry_blog2.jpg]
Kota hebat tengah hutan belantara di Selatan Mexico ditinggalkan sejak lebih 1,000 tahun lalu

SUATU hari pada 909 Masihi, tanpa sebab jelas, 80 peratus bangsa kuno Maya tiba-tiba hilang, tidak hanya meninggalkan kuil yang belum selesai dibangunkan, bahkan sejumlah besar balairung dewa dan bangunan model raksasa semuanya ditinggalkan begitu saja, terbenam dalam runtuhan tembok. Semua aktiviti di pusat pemujaan juga terhenti. Sejak itu, kebijaksanaan nenek moyang mereka lenyap dengan sangat cepat dan bangsa Maya yang tertinggal mula berubah menjadi buta pengetahuan manakala moralnya merosot. Demikian antara laporan penyelidik selepas meninjau kawasan kota Maya yang wujud secara misteri di tengah hutan belantara selatan Mexico.

Selama hampir 1,000 tahun, tiada siapa menyangka di tengah belantara tebal benua Amerika itu, tersembunyi sebuah kota misteri yang begitu hebat tamadunnya. Hanya pada 1839, seorang penulis Amerika Syarikat (AS), John Lloyd Stephens yang ditemani jurupandu tempatan, menjumpai semula kota yang hilang itu ketika melakukan ekspedisi meredah belantara berkenaan.

Selepas lama dikelilingi pohon hutan dan belukar, tiba-tiba saja di hadapan mata lelaki terbabit terpampang pelbagai bangunan besar yang hebat reka bentuk dan seni binanya. Bagaimanapun, beliau kemudian mendapati sesuatu yang aneh; tiada penduduk yang dijumpai di sekeliling kawasan berkenaan - kota hebat di tengah hutan terpencil dan sepi itu ditinggalkan tidak berpenghuni
begitu lama. Sejak itu bermula misteri membabitkan suku kaum Maya. Kajian demi kajian dijalankan di kawasan itu yang kemudian membongkar pelbagai cerita besar berhubung kewujudan kaum Maya.

Penyelidikan mendapati kaum Maya mengasaskan satu tamadun amat hebat serta meneroka pelbagai rahsia bidang ilmu, walaupun zaman kewujudan mereka ketika itu dianggap zaman kuno. Bagaimanapun, di sebalik kekaguman kumpulan penyelidik itu, terselit teka-teki yang membingungkan pada minda masing-masing - mengapa selepas mengasaskan satu tamadun yang hebat, secara tiba-tiba saja penduduk Maya ghaib?

Kaum Maya, ketika kewujudan mereka dikatakan menemui pelbagai rahsia ilmu pengetahuan yang sangat berharga kepada dunia. Bagaimanapun, penjajahan Sepanyol di Amerika Selatan pada abad ke-16 menyebabkan segala ilmu itu lesap apabila kitab catatan ilmu warisan kaum Maya sebelum mereka menghilangkan diri, dibakar penjajah itu. Tindakan itu satu kerugian besar untuk dunia memahami pelbagai rahsia alam yang disingkap kaum Maya. Kini ilmuwan yang menyelidiki kebudayaan Maya hanya mampu menggambarkan secebis kehebatan bangsa itu berdasarkan beberapa potongan naskhah kuno yang terselamat dan berjaya dikumpulkan.

Antara penemuan menakjubkan di kota misteri itu ialah pelbagai binaan berasaskan batu raksasa, reka bentuk kota, sistem tulisan, ilmu pengetahuan selain karya seni bangsa Maya yang amat tinggi, jauh melebihi kehebatan teknologi masa kini. Di kota misteri itu turut dibina piramid yang kini menjadi piramid kedua popular selepas piramid di Mesir. Di sekeliling piramid Maya masing-masing memiliki empat tangga dengan jumlah anak tangganya adalah 365 tapak iaitu menyamai jumlah hari dalam setahun. Keadaan itu menunjukkan yang kaum Maya sudah mengkaji ilmu astronomi malah terdapat banyak catatan angka di dalam mahupun di luar bangunan yang berhubung hukum peredaran objek di langit.

Sebuah balai cerap yang hebat turut dibina di kota itu sehingga kajian mendapati fungsi yang terdapat dalam balai cerap kaum Maya menyamai balai cerap moden. Seterusnya timbul pula misteri mengenai kaedah pembinaan bangunan hebat di kota misteri itu kerana batu yang digunakan dalam proses pembinaan adalah amat besar dan beratnya puluhan tan. Bagaimana batu besar yang begitu banyak serta berat itu diangkut dari satu kawasan jauh untuk masuk ke dalam hutan sehingga ke kawasan kota itu?. Dengan peralatan atau teknologi bagaimana suku Maya mampu menyusun batu-batu berkenaan sehingga mampu membina piramid dan bangunan yang hebat?

Berdasarkan penemuan arkeologi, penyelidik menganggap keagungan tamadun kaum Maya terbentuk secara perlahan-lahan sejak 2000 Sebelum Masihi (SM) hingga tahun 250. Daripada tahun 250 hingga tahun 900, mereka memasuki era kegemilangan dengan abad ketujuh hingga kelapan menyaksikan kaum Maya hidup sangat makmur dan sejahtera. Seterusnya pada tahun 900 iaitu selepas mencapai puncak peradaban, hampir seluruh kaum maya ghaib secara misteri meninggalkan kota itu tidak berpenghuni lagi. Suku kaum yang masih tinggal dikatakan sudah merosot moral dan menjadi jahil. Meskipun terdapat sejumlah dokumen yang dijumpai, sangat sukar bagi penyelidik memastikan apakah punca yang menyebabkan suku Maya ghaib. Hanya hipotesis yang mampu dikemukakan tetapi punca sebenar kemusnahan tamadun Maya dan kehilangan penduduknya terus kekal dalam misteri.

FAKTA: Kaum Maya

Antara teori kaum Maya hilang ialah bencana alam seperti banjir, gempa bumi, taufan, wabak penyakit, keracunan, kebuluran, bunuh diri secara beramai-ramai; peperangan iaitu pemberontakan kaum petani serta serangan musuh; pembakaran hutan berulang kali untuk bercucuk tanam mengakibatkan tanah gersang dan kemarau. Ramai memikirkan bahawa kesenian kaum Maya menerusi ukiran dan lukisan adalah tercanggih dan tercantik antara kesenian silam. Ukiran dan lukisan patung amat halus

Sistem tulisan kaum Maya (hieroglyphics) amat unik dan pelik sehingga penyelidik mengambil masa puluhan tahun untuk memecahkan kod tulisan dan memahami tulisan mereka. Sudah maju dalam ilmu matematik. Mereka menggunakan konsep sifar, menggunakan sistem nombor asas 20, membuat pengiraan sehingga beratus juta. Menghasilkan pemantauan astronomi yang amat tepat; peta pergerakan bulan dan planet setaraf atau lebih baik berbanding sebarang kebudayaan yang melakukan pencerapan menggunakan mata kasar. Pengiraan Maya terhadap tahun matahari adalah lebih baik berbanding takwim Gregory. Piramid kaum Maya berbeza daripada piramid Mesir, piramid Maya lebih rendah, disusun daripada batuan raksasa berwarna kelabu dan putih dan di puncaknya ada balairung untuk memuja dewa.

Related Post by Category



Posted by Toko Alifa on 20.00. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

3 komentar for "Benda-benda purba lebih canggih dari zaman sekarang"

  1. Trimaksih untuk nyai kanjen dewi sinta purbasari karna berkat nyai sy bisa menbayar utang sy yang bgitu bnyak dengan bantuan lewat pesugihanyaa oleh karna it bagi saudara saudaraku dijawa maupun di luar jawa yg ingin mendapatkn kemudahan jalan dngn mencari modal usaha mnbayar utang yg menunpuk silahkn anda meminta bantuan lansung dri nyai dewi sinta purbasari silahkan hub lansun no nyai dewi sinta purbasari tampa perantara silahkan hub lansung di no nyikanjen no tlvng 082247121116. Dengan segenap keluaraga besar muhammad yasin - bandung jawa barat mengucapkan banyak trimaksih kepada nyikanjen purbasari wassalama .

  2. http://kreasimasadepan441.blogspot.com/2017/12/nyeker-di-pantai-kuta-jokowi-bali-aman.html
    http://kreasimasadepan441.blogspot.com/2017/12/perwakilan-imf-wb-bakal-ke-bali-pantau.html
    http://kreasimasadepan441.blogspot.com/2017/12/juergen-klopp-ragu-bisa-ikuti-jejak.html

    Tunggu Apa Lagi Guyss..
    Let's Join With Us At vipkiukiu .net ^^
    Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami :
    - BBM : D8809B07 / 2B8EC0D2
    - WHATSAPP : +62813-2938-6562
    - LINE : DOMINO1945.COM

  3. makasih atas infonya sangat bermanfaat, dan jangan lupa kunjungi web kami http://bit.ly/2p9iBfW

Leave a reply

Silahkan komentar jika artikel ini bermanfaat dan maaf komentar spam kami hapus